Bezpečné cesty do školy
Jak na školní plán mobility
Se školami pracujeme na školním plánu mobility. Podrobným průzkumem zjišťujeme názor dětí, který doplníme analýzou dopravní situace v okolí škol. Dopravní projektant na základě aktivní spolupráce s dětmi navrhne úpravy vytipovaných rizikových míst tak, aby byla bezpečnější. Vše podrobně projednáváme a konzultujeme s pracovní skupinou složenou ze zástupců školy, politiků, a úředníků.

Bezpečné cesty do školy jsou dlouhodobý program, jeho hlavním výstupem je školní plán mobility a dopravní studie. Pražské školy se mohou přihlásit do vypsaného ročníku vždy začátkem kalendářního roku, na jaře probíhá dotazníkový průzkum a mapování v okolí školy, dopravní studie a školní plán mobility jsou hotové do konce kalendářního roku. Na realizaci školního plánu mobility a navržených úprav pak společně se školami i veřejnou správou pracujeme v následujících letech. Mimopražské školy se musí obrátit na svého zřizovatele, zda jim program zafinancuje.
Orientační harmonogram
Doporučený postup je popsán v metodické příručce. Pro školy zapojené do programu Bezpečné cesty do školy v Praze je metodika závazná. Obecný postup pro sestavení školního plánu mobility má následující kroky:
-
1. ROZHODNUTÍ ZAČÍT
Na začátku je rozhodnutí a vůle podílet se na změně. Nebuďte na to sami! Sestavte skupinu, která bude s jednotlivými etapami pomáhat. Členem mohou být pedagogové nebo jiní zaměstnanci školy, rodiče, děti i zástupci zřizovatele.
-
2. SHROMAŽDĚNÍ INFORMACÍ
Návrhy pro dopravní studii i školní plán mobility vychází především z toho, jak cestu do školy a její okolí vnímají děti a jejich rodiče. V úvodu je potřeba zjistit, jak děti cestují do školy, co by chtěly, co jsou jejich hlavní obavy, překážky anebo problémy a jaké se nabízí možnosti změny.
Dotazníkové šetření – Cílem dotazníkového šetření je zmapovat dopravní návyky a preference dětí, rodičů i pedagogů. V rámci dotazníkového šetření se můžete ptát i na konkrétní problémy vaší školy, míru využití blízkých zastávek veřejné dopravy apod.
Mapování cest do školy a identifikace nebezpečných míst – Do mapek okolí školy děti zaznamenávají své cesty do školy a vyznačují místa, kde se necítí bezpečně. Výstupem je společná školní mapa a seznam nebezpečných míst podle jejich četnosti.
Spádovost a dojíždění – Doporučujeme zmapovat také spádovost školy podle adres bydliště dětí, která může ukázat, kde je potřeba vytvořit bezpečné propojení nebo odkud děti nejčastěji dojíždí.
Výsledkem může být SWOT analýza dopravy do školy.
-
3. DOPRAVNÍ PRŮZKUM A ANALÝZA DOPRAVY
Na vybraných místech uspořádejte průzkumu dopravy, jehož cílem je doplnit k subjektivnímu uživatelskému hodnocení nebezpečných míst reálná data o dopravních intenzitách a chování účastníků provozu. Zapojené děti mají navíc příležitost se názorně a v reálném prostředí seznámit s tím, jaké má každodenní dojíždění do školy autem důsledky a rizika. Podklady pro sledování připraví dopravní projektant a následně je zahrne do celkové analýzy dopravní infrastruktury a dopravy v okolí školy. Podrobný popis náležitostí dopravní studie i principy zklidnění dopravy jsou popsány v Průvodci zklidňováním dopravy a tvorbou veřejných prostranství v okolí škol.
-
4. SPOLUPRÁCE S ODBORNÍKY
Klíčová je spolupráce se zkušeným dopravním projektantem, který zpracuje dopravní studii navrhující vhodná opatření ke zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti. Návrhy je dobré projednat v pracovní skupině složené z důležitých stakeholderů podle konkrétní lokality. Doporučené složení pracovní skupiny:
- zástupci školy, rodičů a dětí,
- dopravní projektant,
- koordinátor projektu,
- zástupce státní správy i samosprávy zřizovatele školy (starosta, radní, odbor dopravy),
- správce komunikace (TSK),
- Policie ČR (odd. dopravního inženýrství).
Podrobný popis náležitostí dopravní studie i principy zklidnění dopravy jsou popsány v Průvodci zklidňováním dopravy a tvorbou veřejných prostranství v okolí škol, ukázky zpracovaných studií jsou v databázi zapojených škol.
-
5. MOTIVACE A DOIPROVODNÉ AKTIVITY
Děti si nejlépe zapamatují to, co samy prožijí. Autentický zážitek utkví v paměti a nevyhasne. Doporučujeme proto zapojení do pravidelné výzvy Pěšky do školy. Veškeré informace a pokyny k výzvě najdete zde.
Kromě pěšího týdne je dobré zorganizovat i další doprovodné akce. Téma udržitelné dopravy je možné zařadit například do výtvarné nebo literární výchovy. Dobrou zkušenost máme s uspořádáním cyklistického dne či jízd zručnosti na kole. Doprovodné akce lze realizovat i v rámci školní družiny, kde na to bývá více času. Využít můžete i pracovní listy nebo hru Pěšky do školy. Další inspiraci naleznete zde nebo v metodické příručce Bezpečné cesty do školy V kapitole 3.
-
6. AKČNÍ PLÁN
Školní plán mobility je dlouhodobý plán školy, jak vést děti ke zdravé a bezpečné dopravě. Jeho jádrem je akční plán na 1–3 roky, který na základě identifikovaných problémů a stanovených cílů navrhuje vhodné aktivity:
- vzdělávací, osvětové a informační aktivity (Pěšky do školy, workshopy a další projekty, zapojení tématu do výuky, práce s rodiči apod.),
- opatření podporující aktivní dopravu do školy (přístřešky a stojany na kola a koloběžky, rekonstrukce sprch, úložné prostory apod.),
- spolupráce na realizaci návrhů dopravní studie dle možností zapojených aktérů.
-
7. ZHODNOCENÍ A REVIZE ŠKOLNÍHO PLÁNU MOBILITY
Oslavte jakýkoliv úspěch a snažte se zhodnotit jeho dopad. Školní plán mobility pravidelně revidejte a přizpůsobujte aktuální situaci.
Jak na to?
Program jsme realizovali na více než šedesáti školách. Povinné součásti programu a jeho průběh je popsán v metodické příručce.
Můžete se také inspirovat v databázi zapojených škol.