Pěšky do školy
Pěšky do školy po celý rok
Výukový program, který nabízí zábavný a inovativní pohled na dopravní výchovu v širším kontextu s důrazem na bezpečnost, zdravý životní styl a kvalitu prostředí. Program podporuje větší samostatnost a zodpovědnost dětí i jejich vnímavost ke svému okolí.
MOTIVACE
Děti sbírají odměny za aktivní způsob dopravy do školy.
OSVĚTA
10 měsíčních témat připravených k použití ve třídě.
Co se děti naučí?
- Zjistí, že cesta do školy může být příležitost hýbat se, popovídat si, někoho potkat nebo něco zažít.
- Zhodnotí dopad dopravy na životní prostředí a porovnají různé způsoby dopravy ve městě.
- Vyzkouší si jednoduchý dopravní průzkum a naplánují změnu.
- Osvojí si principy dopravní bezpečnosti.
- Lépe poznají místo, kde žijí.
Co získá škola?
- 10 pracovních listů na různá témata spojená s udržitelnou dopravou.
- 10 typů odznáčků na celý školní rok, pro děti, které splní podmínku pěších dnů.
- Plakáty do třídy na zaznamenávání kroků nebo způsobu dopravy a další motivační materiály.
- Kontinuální metodickou podporu po celý školní rok.
Společně projdeme tato témata:
-
JDEME NA TO!Chůze je nejlepší způsob dopravy na krátkou vzdálenost. Každá cesta pěšky nabízí nové zážitky, stačí otevřít oči. Součást celorepublikové kampaně Pěšky do školy.
Cíl: Žák/žákyně se podívá na místo, kde žije z jiného úhlu pohledu a zjistí, co všechno se dá zažít při chůzi městem.
-
DOPRAVNÍ PÁTRAČKAVěci kolem nás je možné měnit, stačí se nebát. Než jdeme do akce, je dobré si téma zmapovat a udělat si jednoduchý průzkum.
Cíl: Žák/žákyně si vyzkouší si jednoduché výzkumné metody. Zpracuje data a interpretuje je. Prozkoumá své okolí a pojmenuje, jak se na některých místech cítí.
-
MŮŽEME TO ZMĚNITNebojte se změnit alespoň malý kousek světa, na který dosáhnete.
Cíl: Žák/žákyně formuluje konkrétní problém/potřebu a navrhne kroky vedoucí k jeho/jejímu řešení. Vyzkouší si práci s nápadem v týmu.
-
CHŮZE MÍSTO DOKTORAKaždý krok pěšky znamená nejen zdravější životní prostředí, ale také o trochu zdravější život.
Cíl: Žák/žákyně vyjmenuje alespoň tři důvody, proč je dobré chodit pěšky. Zamyslí se nad tím, zda chodí pěšky dostatečně.
-
MALÉ KRŮČKY A VELKÉ KROKYDíky chůzi pěšky do školy můžeš vyrůst a hodně se toho naučit. Také můžeš pomoci i někomu z tvého okolí.
Cíl: Žák/žákyně popíše svoje potřeby v kontextu cest do školy a porozumí potřebám ostatních. Ví, kam se obrátit pro pomoc, a zároveň posílí empatické vnímání svého okolí.
-
CHŮZE JE TAKY DOPRAVAVýběr toho, jak se dopravujeme (nejen) do školy, ovlivňuje prostředí, kde žijeme. Nejšetrnější způsob je chůze pěšky.
Cíl: Žák/žákyně hodnotí dopad činnosti člověka (konkrétně dopravy) na životní prostředí.
-
BEZPEČNÉ CESTYZnalost principů bezpečného chování na silnici nám může zachránit život.
Cíl: Žák/žákyně popíše, jak se chovat bezpečně v silničním provozu (cestou do školy). Zná rizika a ví, jak jim předcházet
-
NEVIDITELNÉ STOPY DOPRAVYVýběr toho, jak se dopravujeme (nejen) do školy, ovlivňuje životní prostředí. Nejšetrnější způsob je vždy pěšky.
Možnost zapojení do jarní výzvy Zachraň klima s Onl@jnem.
Cíl: Žák/žákyně vysvětlí, co je to uhlíková stopa a posoudí vliv dopravy na klimatickou změnu. Navrhne způsoby, jak se může jeho/její rodina udržitelně dopravovat.
-
CESTY PLNÉ DOBRODRUŽSTVÍCesta našich předků do školy byla často velmi nepohodlná a někdy i nebezpečná. I dnes děti ze všech koutů světa překonávají různé překážky.
Cíl: Žák/žákyně si uvědomí si, že bezpečná cesta do školy není vždy samozřejmostí.
-
MĚSTO, KDE JE BLÍZKODobré město je takové, kde na místa, která mám rád, zvládnu dojít pěšky nebo dojet na kole. Říká se mu město krátkých vzdáleností.
Cíl: Žák/žákyně si vyzkouší odhad, měří a zaznamená základní údaje, porozumí základní struktuře a funkci města.
Malá ochutnávka
Vychází s podporou Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
