Pěšky do školy

MOTIVACE  

Děti sbírají odměny za aktivní způsob dopravy do školy.

 

OSVĚTA

10 měsíčních témat připravených k použití ve třídě.

Co se děti naučí?

  • Zjistí, že cesta do školy může být příležitost hýbat se, popovídat si, někoho potkat nebo něco zažít.
  • Zhodnotí dopad dopravy na životní prostředí a porovnají různé způsoby dopravy ve městě.
  • Vyzkouší si jednoduchý dopravní průzkum a naplánují změnu.
  • Osvojí si principy dopravní bezpečnosti.
  • Lépe poznají místo, kde žijí.

Co získá škola?

  • 10 pracovních listů na různá témata spojená s udržitelnou dopravou.
  • 10 typů odznáčků na celý školní rok, pro děti, které splní podmínku pěších dnů.
  • Plakáty do třídy na zaznamenávání kroků nebo způsobu dopravy a další motivační materiály.
  • Kontinuální metodickou podporu po celý školní rok.

Chceme chodit pěšky do školy celý rok

Rádi byste se příští školní rok 2026/27 zapojili? Potřebujete více informací?

Ozvěte se nám, určitě se domluvíme.

 

Společně projdeme tato témata:

  • JDEME NA TO!

    Chůze je nejlepší způsob dopravy na krátkou vzdálenost. Každá cesta pěšky nabízí nové zážitky, stačí otevřít oči. Součást celorepublikové kampaně Pěšky do školy.

    Cíl: Žák/žákyně se podívá na místo, kde žije z jiného úhlu pohledu a zjistí, co všechno se dá zažít při chůzi městem.

  • DOPRAVNÍ PÁTRAČKA

    Věci kolem nás je možné měnit, stačí se nebát. Než jdeme do akce, je dobré si téma zmapovat a udělat si jednoduchý průzkum.

    Cíl: Žák/žákyně si vyzkouší si jednoduché výzkumné metody. Zpracuje data a interpretuje je. Prozkoumá své okolí a pojmenuje, jak se na některých místech cítí.

  • MŮŽEME TO ZMĚNIT

    Nebojte se změnit alespoň malý kousek světa, na který dosáhnete.

    Cíl: Žák/žákyně formuluje konkrétní problém/potřebu a navrhne kroky vedoucí k jeho/jejímu řešení. Vyzkouší si práci s nápadem v týmu.

  • CHŮZE MÍSTO DOKTORA

    Každý krok pěšky znamená nejen zdravější životní prostředí, ale také o trochu zdravější život.

    Cíl: Žák/žákyně vyjmenuje alespoň tři důvody, proč je dobré chodit pěšky. Zamyslí se nad tím, zda chodí pěšky dostatečně.

  • MALÉ KRŮČKY A VELKÉ KROKY

    Díky chůzi pěšky do školy můžeš vyrůst a hodně se toho naučit. Také můžeš pomoci i někomu z tvého okolí.

    Cíl: Žák/žákyně popíše svoje potřeby v kontextu cest do školy a porozumí potřebám ostatních. Ví, kam se obrátit pro pomoc, a zároveň posílí empatické vnímání svého okolí.

  • CHŮZE JE TAKY DOPRAVA

    Výběr toho, jak se dopravujeme (nejen) do školy, ovlivňuje prostředí, kde žijeme. Nejšetrnější způsob je chůze pěšky.

    Cíl: Žák/žákyně hodnotí dopad činnosti člověka (konkrétně dopravy) na životní prostředí.

  • BEZPEČNÉ CESTY

    Znalost principů bezpečného chování na silnici nám může zachránit život.

    Cíl: Žák/žákyně popíše, jak se chovat bezpečně v silničním provozu (cestou do školy). Zná rizika a ví, jak jim předcházet

  • NEVIDITELNÉ STOPY DOPRAVY

    Výběr toho, jak se dopravujeme (nejen) do školy, ovlivňuje životní prostředí. Nejšetrnější způsob je vždy pěšky.

    Možnost zapojení do jarní výzvy Zachraň klima s Onl@jnem.

    Cíl: Žák/žákyně vysvětlí, co je to uhlíková stopa a posoudí vliv dopravy na klimatickou změnu. Navrhne způsoby, jak se může jeho/její rodina udržitelně dopravovat.

  • CESTY PLNÉ DOBRODRUŽSTVÍ

    Cesta našich předků do školy byla často velmi nepohodlná a někdy i nebezpečná. I dnes děti ze všech koutů světa překonávají různé překážky.

    Cíl: Žák/žákyně si uvědomí si, že bezpečná cesta do školy není vždy samozřejmostí.

  • MĚSTO, KDE JE BLÍZKO

    Dobré město je takové, kde na místa, která mám rád, zvládnu dojít pěšky nebo dojet na kole. Říká se mu město krátkých vzdáleností.

    Cíl: Žák/žákyně si vyzkouší odhad, měří a zaznamená základní údaje, porozumí základní struktuře a funkci města.

Vznik programu podpořili

Vychází s podporou Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.