SEMINÁŘ: Zklidňování dopravy u škol
ZÁZNAM
Zklidňování dopravy a tvorba veřejných prostranství v okolí škol
28. 11. 2024, 14–18 hod
sál České komory architektů, Josefská 34/6, Praha 1
OBSAH ZÁZNAMU:
BLOK I – CESTA DO ŠKOLY JAKO PŘÍLEŽITOST I VÝZVA
- Práce se školami v tématu aktivní mobility – V úvodním bloku se budeme věnovat tomu, proč je důležité, aby děti chodily do školy pěšky, co to přinese jim nebo jejich rodičům. Představíme také způsoby práce se školní komunitou. Blanka Klimešová, Pěšky městem, z. s.
- Dopravní chování rodin s dětmi ve školním věku, překážky a bariéry – Organizace Socionaut letos zpracovala případové studie na téma dopravy dětí do školy ve třech českých školách. Nezaměřila se jen na kvantitativní data, ale zkoumala i motivaci rodičů a co všechno ovlivňuje jejich rozhodování. V této části představíme stručné shrnutí výsledků tohoto výzkumu. Lucie Klicperová a Hana Janská, Socionaut, z. s.
BLOK II – ZÁSADY A PRINCIPY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY V OKOLÍ ŠKOL, KONTEXT OKOLÍ A VSTUPNÍ ANALÝZY
- Průvodce zklidňováním dopravy a tvorbou veřejných prostranství v okolí škol, 1. část – V tomto bloku představíme hlavní principy a východiska při navrhování dopravy u škol. Definujeme hlavní problémy, budeme se věnovat tomu, jak uvažovat o vhodných opatřeních v kontextu širšího okolí a dopravních vazeb, s přesahem do urbanismu a krajinářského řešení. Květoslav Syrový, Syrový – dopravní ateliér, s.r.o.
- Vizualizace nehodovosti v okolí základních škol – Data o nehodovosti představují jeden z podkladů v procesu navrhování opatření v okolí škol. Přestože by nehodovost neměla být jediným vodítkem při rozhodování o potřebnosti zklidnění dopravy, může analýza nehodovosti představovat způsob, jak začít. V této části si ukážeme praktický nástroj pro vizualizaci nehodovosti v detailu obce. Jan Haruda, SocGeo
- Diskuze
BLOK III – DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ OKOLÍ ŠKOL V PRAXI
- Kvalitní veřejný prostor před školou – Ulice a prostranství před školami jsou přirozenými místy pro pobyt i rozvoj komunitního života. Dopravní řešení v sobě může nést celou řadu dalších funkcí a kvalit. Jedná se o estetické a pobytové vlastnosti místa, vybavenost pro různé skupiny obyvatel, přítomnost stromů a další zeleně pro příjemné mikroklima a celoroční atraktivitu a proměnlivost míst, i chytrou práci s dešťovou vodou. Jejich efektivní skloubení je úkolem pro krajinářskou architekturu. Eva Jeníková, krajinářská architektka
- Průvodce zklidňováním dopravy a tvorbou veřejných prostranství v okolí škol, 2. část – Jak vypadá navrhování bezpečného okolí škol v praxi? V tomto bloku Vás provedeme celým procesem. Ukážeme také praktické ukázky osvědčených vzorových řešení a opatření. Zaměříme se i na rychlá nestavební opatření, jako jsou školní ulice a další. Květoslav Syrový, Syrový – dopravní ateliér, s.r.o.
- Diskuze
PŘEDNÁŠEJÍCÍ:
Ing. Květoslav Syrový – dopravní projektant, jednatel společnosti Syrový – dopravní ateliér, s.r.o. V rámci své činnosti klade důraz na udržitelná řešení a řídí se principem, že dopravní infrastruktura je vždy jen součástí veřejného prostoru, nikoliv naopak. Ve spolupráci s organizací Pěšky městem se dlouhodobě podílí na realizaci programu Bezpečné cesty do školy na pražských školách.
Mgr. Blanka Klimešová – místopředsedkyně organizace Pěšky městem, výzkumnice a koordinátorka projektů Bezpečné cesty do školy a Pěšky do školy.
Mgr. Lucie Klicperová a Mgr. Hana Janská – socioložky ze spolku Socionaut, který se věnuje kultivaci a zkoumání veřejného prostoru, zapojování veřejnosti do plánování a tvorby míst, hodnocení realizovaných projektů a vzdělávacím aktivitám.
Mgr. Jan Haruda – zakladatel společnosti SocGeo – Sociálně geografické studio, politický a kulturní geograf se zaměřením na urbanismus.
Ing. Mgr. Eva Jeníková – krajinářská architektka, spoluzakladatelka atelieru IN-SITE. Působí na Ústavu krajinářské architektury FA ČVUT jako pedagožka a doktorandka a zastupuje Českou asociaci pro krajinářskou architekturu (ČAKA) v IFLA Europe.