Během jarních měsíců probíhalo na třech školách přihlášených do letošního ročníku programu Bezpečné cesty do školy dotazníkové šetření o dopravním chování. Děti popsaly nebezpečná místa a společně jsme tvořili zadání pro dopravní studie i základ školních plánů mobility.
V ZŠ Na Dlouhém lánu v Praze 6 se ukázalo, jak je komunikace se školou důležitá a že může zprostředkovat zásadní informace. Městská část ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy tady chystá nový zvýšený přechod přímo před hlavním vchodem do školy. (Pro úplnost je třeba dodat, že již existuje schválený projekt. Stavební úprava tohoto místa by tedy mohla proběhnout ještě letos). Jediný háček je v tom, že škola hlavní vchod již mnoho let nepoužívá. Mapování jasně ukázalo, že pozornost je třeba věnovat také bočním ulicím (Nechanského a Krátký lán), kudy děti do školy skutečně chodí.
Ječná ulice, kde se nachází škola pro sluchově postižené, je pro auta i pro tramvaje jedním z hlavních tahů centrem metropole. Doufáme, že díky účasti školy v programu Bezpečné cesty do školy, vznikne dopravní studie, která na tomto dopravně přetíženém místě navrhne lidštější a bezpečnější řešení křižovatky ulic Ječná a Štěpánská.
Jak to vidí děti:
„Bojím se na úzké zastávce, že mě někdo omylem nebo schválně odstrčí a může mě přejet tramvaj nebo auto. Ale rozhlédnu se a na té zastávce MHD si také dávám pozor. Někdy jdu ze školy pěšky a také si dávám na auta a tramvaje pozor. A ještě si dávám pozor na lidi, kteří jsou třeba feťáci, anebo cizí lidé, kteří děti lákají na něco, co mají rády. Ale když jdu pěšky, tak žádný takový lidi nepotkávám. Takže je to dobře.“
ZŠ Chodov na Jižním městě má krásnou novou přístavbu, kde se budou nově používat dva další vchody do školy, a proto je důležité správně nastavit bezpečný příchod dětí až na místo. Děti upozorňovaly na nebezpečnou situaci před školou, kde je dlouhý přechod s opotřebovanými zpomalovacími prvky. Parkující vozidla, která patří převážně hostům nedaleké restaurace, brání dětem ve výhledu. Městská část již pracuje na změně dopravního značení tak, aby parkovací místa před školou byla vyhrazena výhradně rodičům. Nejen toto místo podrobně rozpracuje dopravní studie. Nebezpečnou bariéru na cestách do této školy představují také rušné ulice Türkova a Ke Stáčírně.
Jak to vidí děti:
„Jezdí tudy hodně aut a často se mi stane, že musím dlouho čekat, než mě někdo pustí přejít přes přechod, tento problém je největší přes ulici Türkovu. Někdy jdu raději podchodem, který je asi o 200 metrů dál, ale tam se zase trochu bojím, protože jsem tam už párkrát potkal divné lidi. Bylo by fajn, kdyby v podchodu bylo bezpečněji.“
Tématem je stále také parkování kol a koloběžek. Magistrát jménem pana radního Scheinherra letos na jaře všem školám připomněl, že si mohou zažádat o instalaci stojanů na kola i koloběžky nebo o přístřešek. Realitou zůstává, že vyřízení těchto žádostí je běh na dlouhou trať. Realizace trvá Technické správě komunikací spíše roky než měsíce. Opakovaně upozorňujeme na to, že jezdit do školy na koloběžkách nebo na kolech děti rozhodně chtějí. A že možnost bezpečného zaparkování těchto dopravních prostředků postrádají tři čtvrtiny rodičů i mnozí pedagogové.
Zajímá vás některé z řešených míst? Podpořte požadavky škol! Napište nám nebo zadejte problematické místo jako podnět na portálu Chodci sobě.