Školní ulice je dopravní opatření na komunikacích v bezprostředním okolí škol, jehož cílem je zvýšit bezpečí dětí a podpořit je, aby se do školy dopravovaly pěšky nebo na kole či koloběžce. Spočívá v zákazu vjezdu aut a vyhrazení prostranství před školou pouze chodcům a cyklistům, a to v době největšího provozu, nejčastěji před začátkem vyučování. Školní ulice se těší velké oblibě v mnoha městech na celém světě a pomalu se začínají zabydlovat i u nás. Uspořádali jsme workshop s odborníky a těmi, kdo školní ulice vyzkoušeli, aby se podělili o své zkušenosti.
Workshop byl určený zástupcům veřejné správy měst a obcí, ředitelům škol, rodičovským spolkům i urbanistům. Plánovaná kapacita se rychle zaplnila, což dokládá, že téma rezonuje na mnohých radnicích i školách. Školní ulice se totiž ukazuje jako poměrně jednoduché ale přesto účinné opatření, jak zklidnit ranní chaos před školami a dopřát dětem více samostatnosti, zdravého pohybu i samostatnosti. Princip školních ulic je navíc snadno replikovatelný v různých podmínkách, realizace je rychlá i levná a pozitivní dopad na změnu dopravního chování i kvalitu ovzduší je prokazatelný.
První školní ulice se objevila v italském Bolzanu již v roce 1989 odkud se pomalu šířila do jiných evropských měst. Skutečný nárůst nastal v souvislosti s covidovými opatřeními. Například v Londýně počet školních ulic narostl ze zhruba 80 na více než 500. V Paříži vzniklo 114 nových školních ulic jen od léta roku 2020. Podle analýzy FIA Foundation z r. 2022 je na celém světě více než 1250 školních ulic. V České republice by na spočítání školních ulic zatím stačily prsty obou rukou, některé z nich byly zprovozněny prozatím jen v pilotním režimu, ale doufáme, že i u nás se časem uchytí.
„Bylo to skvělé. Děkuji. Příští rok i na základě této inspirace otevřeme školní ulici u nás.“
Cílem workshopu bylo seznámit účastníky s tím, co je při implementaci režimu školní ulice důležité, a nabídnout základní rady, jak na to. Legislativní rámec představila paní Karolína Klímová z odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, která se zasloužila o pilotní realizace školních ulic v Praze, a především o podrobnou příručku Školní ulice v Praze – manuál implementace v podmínkách hl. m. Prahy. Technické řešení představil dopravní projektant Květoslav Syrový, který se dlouhodobě věnuje problematice zklidňování dopravy u škol a stojí za návrhy hned několika školních ulic nejen v Praze, ale například také v Mladé Boleslavi. Abychom neukazovali jen strohá technická a legislativní řešení, pozvali jsme paní Karolínu Kočovou z organizace Kreativní Praha, která umí veřejný prostor naplnit životem a kulturou. Školní ulice totiž plně funguje, teprve když ožije dětským smíchem, hrou, povídáním a setkáváním rodičů.
Odpoledne jsme věnovali zkušenostem škol. Dozvěděli jsme se, že školní ulici mohou iniciovat školy, rodiče, obce nebo i občanské iniciativy. Hovořili jsme o tom, jak důležitá je dobrá, pozitivní a velmi konkrétní komunikace, jak si poradit s nesouhlasnými komentáři, jak ulici bez aut hodnotí rodiče a jaké výhody přináší dětem. O cenné zkušenosti se přišla podělit paní ředitelka Renata Riedlová za ze ZŠ Na Dlouhém lánu, pan ředitel Dalibor Dudek ze ZŠ U Říčanského lesa, paní Martina Galušková z Klubu rodičů při ZŠ Hanspaulka, paní Michaela Bernardová ze Zbraslavi a pan Jan Cindr z Mladé Boleslavi.
„Ďakujem vám za podnetné informácie, ktoré sme počas workshopu získali a samozrejme za vašu prácu, ktorá nás inšpiruje.“
Záznamy všech příspěvků můžete shlédnout zde. Pro rychlý přehled o školní ulici jsme připravili letáky, podrobnější informace naleznete na webu projektu školní ulice.
Workshop se uskutečnil díky finanční podpoře Fondu zábrany škod a hl. m. Prahy. Děkujeme za možnost pobýt v krásném prostoru sloupového sálu Eventového centra Sněmovní 7.