Dne 16. 10. 2024 proběhl další workshop Město očima chodce na základní škole Na Dlouhém lánu. Zúčastnili se ho žákyně a žáci ze třetího trojročí Montessori třídy ve věku 12 -15 let. Vyzkoušeli si, jak „číst“ veřejný prostor a identifikovat problémy spojené s dopravou v širším urbanistickém kontextu. Nejvíce je bavilo navrhování vlastní čtvrti, kde brali v úvahu potřeby různých skupin obyvatel. Opět nás překvapila kreativita a nápaditost jejich urbanistických návrhů.
V loňském roce jsme ve spolupráci s architektem a urbanistou Osamu Okamurou a s metodičkou Ninou Rutovou vytvořili workshop, který má učit studentky a studenty číst veřejný prostor a identifikovat problémy spojené s dopravou v širším urbanistickém kontextu a ukázat jim i možné způsoby řešení. Výuka kombinuje tři přístupy: seznámení, pozorování (učení) v terénu a reflexi spojenou s vlastní akcí. v roce 2023 jsme vyškolili 16 lektorek a lektorů z několika vzdělávacích institucí a škol, kteří mohou tento vzdělávací projekt dále šířit.
Workshopu vedeného lektorkou Martinou Turkovou se tentokrát zúčastnili žákyně a žáci 3. trojročí, kteří se vzdělávají v rámci Montessori vzdělávacího programu. „Naprosto jsme se tímto vzdělávacím projektem trefili do představ Marie Montessori, která upozorňuje na to, že učebním tématům pro děti starší 12ti let je třeba se věnovat hlavně po praktické stránce a k praktické činnosti pak přidat teorii. Tak budou podle ní vzdělávací obsahy dospívajícími žáky efektivně přijímány. Poznání sebe sama skrze projekty a praktickou výuku je pak výbornou přípravou pro studijní nasazení v 9. třídě, kdy je třeba, aby se žáci efektivně učili a nacházeli silnou vnitřní motivaci pro nástup na střední školu,“ vysvětluje Petra Syrová z Pěšky městem.
V porovnání se studentkami a studenty z gymnázia Přírodní škola, kteří překvapili až nezvyklou mírou citlivosti vůči environmentálním tématům, se žákyně a žáci základní školy soustředili zejména na chování lidí ve městě. Jako největší problém v Praze mnozí označovali agresivní nebo hrubé chování různých lidí pohybujících se ve veřejném prostoru, v nákupních centrech či v dopravních prostředcích. Podobu města, včetně dopravy, vnímaly tyto děti spíše jako danou kulisu, na kterou jsou zvyklé.
„To, že by se měli děti zamýšlet nad tím, co se jim líbí a nelíbí na jejich městě a jak vlastně město využívají, bylo pro ně novinkou, a ze začátku to šlo trochu ztuha,“ říká lektorka workshopu Martina Turková a dodává: „K městu přistupovali jako k místu, které má nabízet obchodní centra s dobrými značkami a dostatek fotbalových stadionů. Když se pak ale sami začali zabývat plánováním vlastní čtvrti, která by sloužila všem jejím obyvatelům, řešit dopravu, bydlení, zeleň, infrastrukturu…, zjistili, že takové komplexní přemýšlení je docela výzva. Do řešení se pustili se zápalem a zkusili si, jaké to je jít s kůží na trh a představit svou práci „veřejnosti“ – spolužákům a odpovídat na jejich kritické připomínky.“
Workshop aktuálně najdete v databází Mapa uMĚNÍM. Ta přináší unikátní přehled vzdělávacích programů pro kreativní učení napříč ČR. Pokud byste rádi zorganizovali workshop na vaší škole, neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím tohoto formuláře. Zájemci o zaškolení, jak workshop vést, z řad pedagogů a lektorů se nám mohou ozvat zde. V případě zájmu 15 a více osob uspořádáme další školení v nejbližší možné době.
Podívejte se na fotky z akce:
Realizaci workshopu podpořila