Do letošní výzvy Pěšky do školy se zapojilo 501 základních, středních a mateřských škol z 338 obcí celé ČR. Cílem akce, kterou pořádá organizace Pěšky městem, je motivovat děti k pravidelnému pohybu a nabídnout jim bezpečnější a zdravější okolí škol.
Namísto chaosu prostor pro setkávání
Výzva letos již poosmé ukázala, že prostranství před mnoha českými školami může vypadat jinak, než jak tomu obvykle v ranních hodinách bývá. Že namísto nepřehledného dopravního chaosu zde může být prostor pro setkávání, hry a další společné aktivity. Řada rodin, které dříve jezdily autem, navíc zůstává u ranní chůze i po skončení výzvy a některé školy organizují podobné aktivity i následně během roku. Ohlasy na akci jsou letos opět velmi pozitivní: „Z našeho dotazníku pro učitele vyplynulo, že 98 % škol plánuje zapojení i v příštím roce. Těší nás, že se tak z naší akce na mnoha místech stává tradice,“ říká koordinátorka akce Marie Čiverná.
Jak soutěž probíhala a kdo je vítězem?
Stejně jako v minulých letech se mohly zúčastnit jak základní, tak i mateřské a střední školy. Děti měly možnost vyrazit pěšky, na koloběžce nebo na kole. Pokud bydlí dál od školy, mohly využít veřejnou dopravu a zbytek cesty dojít. V případě dopravy autem byli rodiče vyzváni, aby zaparkovali v dochozí vzdálenosti od školy, nikoliv až přímo u ní. Protože i deset minut chůze dokáže nastartovat dětský mozek, vyplavit endorfiny a připravit děti na učení. Na některých školách vyrazily děti do školy tzv. pěškobusem (ve skupince v doprovodu dospělého), jinde starší žáci vodili do školy mladší děti, součástí byly také společné průvody nebo „rodičovské hlídky“ na přechodech.
Třídy mohly vyhrát zajímavé ceny od partnerů soutěže: Davona, Lidl, Dino Toys, Activáček.cz, FYFT, Lemniskáta, Dvaadvacítka, Paseka, Argo. Na prvních místech se umístily tyto školy:
- V kategorii MŠ: MŠ Praha Hostavice – červená třída
- V kategorii 1. stupeň: ZŠ Beroun – Závodí, 1. A.
- V kategorii 2. stupeň: ZŠ Svitavy – Felberova, 9. A.
Kompletní výsledky naleznete zde. Udílely se také ceny pro třídy z jednotlivých krajů, které získají výhru ve formě zážitku – vstupenek od našich partnerů: History Park Ledčice, Ekopark Liberec, FunPark Most, Papilonia Karlovy Vary, Labyrint Třebíč, Lumpárium Pardubice, Lanové centrum Proud, Relax Park Bouzov, Muzeum čokolády Tábor, Historický park Tachov, Vrunoff Park, Zámek Loučeň, Zámek Žďár nad Sázavou, Mirákulum, Muzeum lega, Ski Fanatic Seč, ZOO Jihlava, Planetum Praha, Hrad a zámek Staré Hrady, Centrum Toboga, Dino Park, Labyrint, Svět pohádek Valtice, Šikland.
Speciální ocenění pro ZŠ Jeseník
Aby se mohly zúčastnit i školy z oblastí zasažených povodněmi, nabídli organizátoři možnost zapojit se v náhradním termínu o týden později. Ne všude to ale bylo možné – jedním z případů byla škola v Jeseníku, odkud napsali: „Letos se bohužel nejspíše nezúčastníme. Druhý stupeň je kompletně zaplavený. Děti však chodí vyklízet domy, školy i firmy, kdy nachodí poctivé kilometry. Tedy svým způsobem jsme zapojeni.“ Za své nasazení obdrží žáci ze ZŠ Jeseník od organizátorů speciální cenu.
Podpora MŠMT
Aktivní formy dopravy, tedy například právě cesty do a ze školy, patří mezi jeden z pilířů nové národní koncepce Mládež v pohybu a ve zdraví, kterou letos schválila vláda. „Pravidelný a aktivní pohyb je pro zdravý a spokojený život dětí a mladých lidí naprosto zásadní. Chůze patří mezi ty nepřirozenější pohybové aktivity. Proto je moc dobře, když se školy snaží děti a žáky motivovat k tomu, aby se do školy a ze školy dostávali v maximální možné míře pěšky,“ říká státní tajemník Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Andrys. Děti se díky výzvě navíc „učí větší samostatnosti, když je rodiče nedovezou autem až před vchod“, jak napsali učitelé z jedné ze zapojených škol.
Podívejte se na video, které natočila ZŠ Perunova na Praze 3:
Veřejný prostor jako parkoviště
Zcela nevyhnutelně se nabízí otázka, proč jsou hrající si nebo volně se pohybující děti vidět ve veřejném prostoru stále méně a proč je nutné děti a mladistvé k aktivnímu pohybu speciálně motivovat. Jednou z možných odpovědí je podoba veřejných prostranství a způsob, jakým jsme si zvykli o nich přemýšlet a utvářet je. Ulici totiž často vnímáme spíše jako dopravní tepnu či parkoviště než jako místo pro setkávání. Rodiče se pak o své děti bojí a děti ztrácí možnost samostatného, přirozeného pohybu. I na tento problém se výzva Pěšky do školy snaží upozornit a formou pozitivního zážitku ukázat, že změna je možná. „Podle monitoringu dopravy je zřejmé, že v termínu akce Pěšky do školy se zlepšila dopravní situace před školou. Bylo by skvělé, kdyby se akce podpořila i dalšími aktivitami ze strany škol i města a situace se stala trvalejší,“ napsali účastníci z Mnichova Hradiště. Jsou to právě místní samosprávy, které mohou kvalitu veřejného prostoru trvale ovlivnit. Což ale vyžaduje, aby systematicky přehodnotily své priority při plánování veřejných prostranství – s důrazem na udržitelnost a pohyb i bezpečnost dětí. Dokud tato změna nenastane, budou muset akce, jako je Pěšky do školy, nadále sloužit jako důležitá připomínka toho, že veřejný prostor patří i dětem, nejen autům.
Projekt Pěšky do školy je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Projekt finančně podpořilo hl. m. Praha. Děkujeme také partnerům, kteří nám poskytli odměny ve formě zážitku pro vítězné třídy.