Požadujeme EIA v souvislosti se stavbou Vltavské filharmonie

Zdroj: https://iprpraha.cz/projekt/13/vltavska-filharmonie Autor: architektonický ateliér Bjarke Ingels Group (Dánsko)

Praha stojí na prahu významné změny. Projekt Vltavské filharmonie slibuje být novým kulturním srdcem našeho města, ale současně hrozí, že zakonzervuje zastaralé dopravní přístupy, které jsou v rozporu s moderními principy udržitelného rozvoje měst. Prostudovali jsme návrh projektu a identifikovali několik klíčových problémů, a to v návrhu řešení související dopravní infrastruktury veřejných pozemních komunikací včetně způsobu napojení budovy na okolí. Zjistili jsme, že současný plán nejen že nezlepšuje stávající situaci kolem Severojižní magistrály, ale dokonce ji fixuje v její současné, nevyhovující podobě. Projekt vytváří nové bariéry pro pěší, ohrožuje kvalitu ovzduší a zvyšuje hlukovou zátěž.

Přestože tuto stavbu vítáme a s její realizací v navržené podobě souhlasíme, jsme přesvědčeni, že je možné najít řešení, které bude v souladu s cíli udržitelné mobility a zlepší kvalitu života všech Pražanů. Proto jsme vypracovali podrobné vyjádření, kde požadujeme, aby projekt prošel procesem posouzení jeho vlivu na životní prostředí (EIA).

Zapojili jsme se do zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, kterému byl podroben záměr „Vltavská filharmonie“. V následujícím textu uvádíme naše hlavní zjištění a doporučení. Věříme, že můžeme přispět k tomu, aby Vltavská filharmonie byla nejen kulturním, ale i urbanistickým skvostem, který bude sloužit Praze a jejím obyvatelům po mnoho generací.

Níže uvádíme klíčové nedostatky, na které jsme upozornili v rámci vyjádření, o něž opíráme potřebu zařazení záměru Vltavské filharmonie do posouzení v rámci procesu EIA:

  1. Máme významné obavy ohledně dopadu projektu na životní prostředí, veřejné zdraví a kvalitu života v Praze, zejména kvůli jeho propojení se Severojižní magistrálou (SJM).
  2. Upozorňujeme, že současný návrh, zejména dopravní řešení, bude mít dlouhodobé negativní účinky na veřejné zdraví prostřednictvím zvýšené hlukové zátěže, zhoršené kvality ovzduší a dopadů na klima.
  3. Uznáváme, že filharmonie může být přínosem pro město. Zvýšený pohyb lidí v oblasti může oživit lokalitu, což vítáme.
  4. Současný návrh konzervuje kapacitní řešení Severojižní magistrály, což je v rozporu s dlouhodobou strategií humanizace této tepny.
  5. Z dokumentace není zřejmé, jaká je plánovaná kapacita pro individuální automobilovou dopravu.
  6. Kritizujeme projekt za to, že konzervuje současný stav SJM místo jeho zlepšení, což je v rozporu s cíli Klimatického plánu Prahy snížit intenzitu automobilové dopravy, zejména v centru města, i další českou i evropskou legislativou.
  7. Zdůrazňujeme, že dopravní řešení projektu nesnižuje kapacitu SJM, ale naopak zachovává její současný dálniční charakter, což může potenciálně generovat více motorové dopravy díky atraktivitě nové budovy. Projekt ponechává prvky jako portály vjezdů do tunelů, což vytváří neměstotvorné prostředí připomínající „Husákovo ticho“.
  8. Vyjadřujeme obavy z vytváření nových bariér pro pěší pohyb, protože oddělení různých druhů dopravy do koridorů a tunelů omezuje přirozený pěší pohyb ve městě. Kapacita přístupových pěších cest je nedostatečná vzhledem k očekávanému nárůstu pohybu v oblasti.
  9. Poukazujeme na to, že infrastruktura projektu negativně ovlivňuje kulturní památky v oblasti, včetně Negrelliho viaduktu, Hlávkova mostu a dalších.

Navrhli jsme několik úprav projektu a požadujeme:

  • Přehodnocení dopravního řešení s důrazem na humanizaci prostoru
  • Zajištění bezpečnějších dopravních řešení pro zranitelné účastníky provozu (chodce a cyklisty)
  • Odstranění dálničních prvků a bariérové infrastruktury
  • Nahrazení navrhovaných tunelů úrovňovými řešeními nebo, je-li to nutné, podjezdy řešenými jako městské ulice a doplněnými o městský parter
  • Zlepšení pěších spojení a komfortu, včetně bezbariérovosti
  • Provedení posouzení vlivů na kulturní dědictví vzhledem k umístění projektu v ochranném pásmu UNESCO

Doporučili jsme, aby projekt prošel plným procesem posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), a navrhli jsme, aby město Praha vydalo k současnému návrhu nesouhlasné stanovisko.

Naše vyjádření odráží naši snahu o prosazování udržitelné městské mobility a zdůrazňuje potenciální konflikty mezi velkými infrastrukturními projekty a cíli pro vytvoření města přátelštějšího k chodcům a environmentálně udržitelnějšího. Budeme vás i nadále informovat o vývoji této situace a o našich dalších krocích v této záležitosti.

Plné znění vyjádření naleznete zde.

I vy můžete přispět

Chcete dýchat ve vašem městě čistý vzduch namísto koktejlu zplodin?
A co takhle mít možnost chodit městem pohodlně a bezpečně pěšky?

Podpořte nás