Školy jsou jediným místem ve městě, kde se každé ráno během několika málo minut setkají stovky dětí různých věkových kategorií doprovázených rodiči. Okolí proto vyžaduje promyšlené plánování. Klíčem k dobře fungujícímu prostoru u školy a spokojenosti školní komunity je zklidnění automobilové dopravy, podpora chodců a cyklistů a odstranění rizikových míst, kde může docházet k dopravním kolizím. Tyto myšlenky byly východiskem odborného semináře „Zklidňování dopravy a tvorba veřejných prostranství v okolí škol“, který se konal 28. listopadu 2024 v sále České komory architektů v Praze.
Tisková zpráva organizace Pěšky městem, z. s. ze dne 16. 12. 2024.
Seminář, pořádaný organizací Pěšky městem, nabídl praktické návody, jak měnit prostředí v okolí škol, aby bylo bezpečné, přívětivé a motivovalo k aktivní mobilitě. A jak docílit toho, aby se škola stala opravdovým „srdcem sousedství“. Odbornice a odborníci z oblasti dopravního plánování, urbanismu a krajinářské architektury představili konkrétní příklady a principy, jak přizpůsobit okolí škol potřebám dětí.
VIDEOZÁZNAM ZE SEMINÁŘE:
Chyby z hlediska dopravní bezpečnosti jsou i u nových škol
Se zklidňováním dopravy u škol má organizace Pěšky městem zkušenosti již od roku 2002. Programem Bezpečné cesty do školy prošlo přes 70 škol v Praze a podařilo se díky němu upravit cca 120 rizikových míst ve prospěch větší bezpečnosti. Škol i rodičů, kteří se na organizaci obrací se žádostí o konzultaci, však stále neubývá. „Bohužel vidíme, že stejné chyby z hlediska dopravní bezpečnosti a plánování se opakují i u zcela nových škol. Často se setkáváme s tím, že se pozornost soustředí převážně na parkovací kapacity a na dobrou přístupnost škol autem. Bezpečnost prostředí pro pěší či cyklistickou dopravu je však mnohdy zásadním faktorem při rozhodování o způsobu dopravy, který rodiny zvolí,“ říká jedna z organizátorek akce, Blanka Klimešová z Pěšky městem.
Součástí semináře byl také slavnostní křest praktické příručky Průvodce zklidňováním dopravy a tvorbou veřejných prostranství v okolí škol, na jehož vzniku se podíleli Květoslav Syrový, Blanka Klimešová, David Pfann a Eva Jeníková. Průvodce představuje cestu od mapování potřeb a dopravních problémů, přes navrhovací proces až ke konkrétním ukázkám osvědčených opatření.
CELÉHO PRŮVODCE SI MŮŽETE STÁHNOUT ZDE.
Cesta do školy jako příležitost i výzva
Sociální antropoložka Blanka Klimešová nejprve představila hlavní přínosy aktivní mobility dětí a výhody jejich zapojení při plánování veřejného prostoru. Uvedla, že podle výzkumu Udržitelně do škol se stále většina dětí (74 %) do školy dopravuje pěšky nebo městskou hromadnou dopravou a autem se do školy dopravuje každé čtvrté dítě. „Proto je důležité u škol nejprve řešit pěší dopravu – a nezačínat tím, že nejdříve chceme prostor uspořádat pro auta. Navíc i ta čtvrtina dětí, které přijedou autem, potřebuje bezpečně dojít od auta ke dveřím školy,“ dodala Klimešová.
Sociální antropoložka Lucie Klicperová a socioložka Hana Janská z organizace Socionaut prezentovaly výsledky případových studií o dopravním chování rodin, které jejich tým realizoval ve třech českých školách, v Jihlavě, v Benešově a ve Věžnici. Prostřednictvím rozhovorů s rodiči a workshopů s dětmi zjišťovali, co všechno ovlivňuje volbu dopravy do školy. Ve své prezentaci upozornily na fakt, že jediný rizikový moment na cestě dokáže rodiče odradit od toho, aby nechali své dítě dojít do školy samostatně. Nejde tedy jen o samotné okolí školy, ale o město jako celek. A jako jeden z inspirativních podnětů rodičů a dětí nabídly vytvoření značených školních tras po vzoru turistických značek.
Principy zklidňování dopravy v okolí škol
Dopravní inženýr a hlavní autor Průvodce Květoslav Syrový vysvětlil klíčové principy plánování dopravy a význam širšího urbanistického kontextu. Zdůraznil, že zvyknout si na dopravně-patologické situace a přehlížet je, znamená, že je akceptujeme jako nepsanou normu. Ve své prezentaci nejprve podrobně popsal přípravný proces, který by měl samotnému návrhu vždy předcházet a měl by zahrnovat sběr uživatelských podnětů a důkladné analýzy dopravního chování. Je důležité, aby výsledný návrh zohledňoval kontext dané lokality, řešil ji jako celek a nedělal jen dílčí úpravy. A navíc, „pokud nepodceníme žádnou fázi přípravy projektu, znamená to zpravidla značné zjednodušení vlastního projednávání a urychlení schvalovacích procesů,“ jak píše Květoslav Syrový v průvodci. Ve druhé části semináře se Květoslav Syrový zaměřil na vlastní navrhovací proces a osvědčené prvky zklidnění včetně konkrétních ukázek zdařilých realizací.
Vizualizační nástroj pro analýzu nehodovosti představil politický a kulturní geograf Jan Haruda ze sociálně-geografického studia SocGeo. Ve své prezentaci ukázal vizualizaci dopravních nehod v letech 2010–2024 v Praze, která může sloužit jako užitečný podklad při návrzích opatření.
Děti tráví venku pouhé dvě hodiny denně
Veřejná prostranství před školami mohou být mnohem víc než jen parkovištěm. Možnosti, jak z nich vytvořit místa pro setkávání, hru a navazování sociálních vazeb na příkladech ukázala krajinářská architektka Eva Jeníková. Ve svém příspěvku uvedla, že „nejen školy, ale i jejich okolí jsou pro děti velmi důležitým místem, které jim má jednak přinášet poznatky, ale také umožňovat všestranný rozvoj, přinášet možnost realizovat se a být tvůrčí.“ Statistiky ukazují, že průměrné české dítě tráví venku pouhé dvě hodiny denně, a přitom polovina rodičů by si přála, aby jejich děti byly venku častěji. Vytváření kvalitních veřejných prostranství může podpořit zdravější a aktivnější životní styl dětí i dospívajících. Protože, jak uvedla v diskusi socioložka Hana Jánská, měli bychom aspirovat na nejlepší z možných světů a nechceme-li, aby děti neustále trávily čas s mobilem v ruce, musíme vytvářet prostor, kde se budou cítit dobře a nabízet jim pestré prostředí s širokou škálou možností.
Téma rezonuje napříč republikou
Seminář přinesl praktické tipy a inspirativní příklady, jak zklidnit dopravu v okolí škol, a potvrdil rostoucí zájem odborné veřejnosti o toto téma. Účastníci seminář hodnotili jako přínosný a srozumitelný, oceňovali, že se věnuje tématu, které rezonuje napříč republikou. „V tuto chvíli řeším přesně požadavek od jedné obce, kde se dlouhodobě snažím omezit vožení dětí až ke dveřím školy, jenže ze zastupitelstva znějí právě požadavky na spoustu parkovacích stání v místě, kde z dopravního i morálního hlediska nemají co pohledávat,“ napsal nám jeden z nich. Záznam semináře je k dispozici na YouTube a Průvodce je volně ke stažení na webu Pěšky městem. Inspirovat se tak mohou zástupci obcí i škol.
Seminář se konal díky podpoře