Pomohli jsme zlepšit projekt nové ZŠ Rohan

Máme radost, že jsme přispěli k zásadní úpravě projektu okolí nové školy na Rohanském ostrově v Praze 8 ve prospěch budoucích žáků a dalších chodců či cyklistů. Dle původního návrhu měla okolo celé školy, která bude umístěna na okraji nové rohanské zástavby, jezdit auta a děti by musely vždy překonávat proudy aut nebo parkování navržené přímo před vstupem do školy. Tento stav jsme aktivně připomínkovali a zúčastnili se jednání se zástupci IPR, zadavatelem za MČ Prahu 8 a zpracovatelem IGLOO architekti. 

PŘED: Původní návrh studie ZŠ Rohan s komunikací kolem celé školy, díky níž by zde vznikala celá řada zbytečných kolizních míst a školní předprostor byl tak značně omezený.

Venkovní prostor v okolí školy byl díky našim vhodně argumentovaným zkušenostem z jiných již existujících škol přepracován a výrazně vylepšen ve prospěch bezpečnosti dětí. Původně plánovaná objízdná komunikace kolem školy se proměňuje v bezbariérovou pěší zónu s větším podílem zeleně. Veškeré krátkodobé i dlouhodobé parkování se přesune na jedinou boční komunikaci, která bude sloužit i pro obsluhu okolní zástavby.  

Před školou tak vznikne přívětivý pobytový a setkávací prostor, který nebudou ostatním dětem narušovat provozem aut rodiče ani zaměstnanci školy. Rozsáhlá pěší zóna bude samozřejmě přístupná i pro jízdu na kolech a koloběžkách, takže parkování kol a příjezd ke škole tímto plynule naváže na nadřazenou celopražskou cyklotrasu A2, která vede podél Vltavy a Rohanského nábřeží. I děti ze širšího okolí celého Rohanského ostrova se tak nebudou muset bát jediného kontaktu s provozem aut.  

PO: Návrh studie po úpravě s pěší zónou kolem školy a jednou boční komunikací

Vedle školy vznikne atraktivní školní park, jehož provoz bude zřejmě odpoledne i o víkendech veřejný a přes všední den s možnou výukou. Součástí návrhu je velkokapacitní úložna kol a veřejné WC přístupné z venkovního prostoru. Hned severně na školu navazuje Rohanský ostrov, na který hl. m. Praha připravuje projekt revitalizace. Bude se tedy jednat o školu s velmi přívětivými podmínkami co do okolního prostředí či možnými školními aktivitami i mimo budovu. Kvitujeme dobře zvolenou polohu školy v tomto území. 

Vizualizace části školního parku (zdroj: web MČ Praha 8, autor: IGLOO ARCHITEKTI)

Studie je ve svých principech již schválena a nyní se řeší podrobná dokumentace s dalšími detaily. Projekt tímto naplňuje takřka všechny důležité principy, které jsme definovali v Průvodci zklidňováním dopravy a tvorbou veřejných prostranství v okolí škol (dále jen „Průvodce“). Tento praktický průvodce je naší zbrusu novou příručkou, kterou jsme vytvořili pro zástupce veřejné správy i odborníky z řad urbanistů, krajinářů či dopravních projektantů. Projde s nimi cestu od mapování potřeb a problémů různých skupin uživatelů veřejných prostranství, přes navrhovací proces až ke konkrétním ukázkám osvědčených opatření ke zklidnění dopravy u škol. 

Posledním významnějším vykřičníkem pro dokončení plně dopravně funkčního řešení je náš důrazný apel na doplnění opatření regulujících oba vjezdy do pěší zóny (v podobě sloupků či jiných zahrazovacích opatření), s jejichž účelností se v rámci studie zatím váhá. Důvodem regulace není pouze tzv. ochrana měkkých cílů, ale zejména prevence dopravně patologických jevů, se kterými máme zkušenost z předchozích projektů na školách. Kde totiž ráno chybí fyzické zábrany, tam rodiče či řidiči zásobovacích služeb bez váhání najedou a zastaví – třeba i na chodník či přímo na přechod. Byla by škoda a významná vada na kráse takto vydařeného projektu, kdyby se hned po otevření této nové pražské školy řešil problém bezpečnosti provozu, jehož řešení je přitom levné a jednoduché.  

Příklad pravidelného stání na chodníku u Lauderových škol na Praze 2 v místech, kde chybí sloupky (foto: Květoslav Syrový)

Projekt školy je umístěn v území, které je řešeno pod taktovkou developerské skupiny Sekyra Group a je navrženo jako zklidněná zóna 30. Přestože jsou obě nároží vjezdů do školní pěší zóny na vyvýšených plochách vozovky, sousední dvě křižovatky již takto řešeny nejsou. Vzhledem k obecným zvyklostem „v zónách 30 se nenavrhují přechody“ a legislativnímu pravidlu „v místech pro přecházení nemají chodci přednost“ to v důsledku znamená, že v těchto místech chybí odpovídající míra zklidnění automobilového provozu a chodci zde budou v pořadí preference až na druhém místě. Developer má na křižovatky sice již územní rozhodnutí, ale řešit je jako vnitřní zvýšené křižovatky v zóně 30 (jak to ukládají i aktuálně nové technické podmínky TP 132 – Zásady pro zklidňování dopravy na pozemních komunikacích), je stále možné. 

Najíždění do pěší zóny před ZŠ Dědina v Praze 6 (Foto: Květoslav Syrový)

Neméně významná je pěší vazba přes ul. Rohanské nábřeží. Nejbližší světelně řízená křižovatka s ulicí Voctářovou má však přecházení umožněné jen přes jedno rameno křižovatky. V současném stavu bez okolní zástavby je to řešení dostatečné, avšak vzhledem k plánované navazující zástavbě směrem k Palmovce by správně mělo hl. m. Praha společně s Pražskou developerskou společností na tuto situaci patřičně reagovat a přidat do křižovatky i přecházení přes severní rameno, a to i přes možné kapacitní komplikace s řešením signalizace. Co jiného by mělo převažovat požadavky na plynulost provozu aut, než bezpečně prostupné město krátkých vzdáleností a bezpečnost nás všech, nejen dětí.  

 

Celý proces budeme nadále sledovat a požadovat uvedená vylepšení.  

Děkujeme všem zúčastněným za konstruktivní spolupráci. Děkujeme i našim dárcům. Díky vám můžeme hájit chodce v připravovaných projektech.  

Podpořte nápravu dalších projektů a pomozte chodcům být slyšet! 

 

I vy můžete přispět

Chcete dýchat ve vašem městě čistý vzduch namísto koktejlu zplodin?
A co takhle mít možnost chodit městem pohodlně a bezpečně pěšky?

Podpořte nás