Smetanovo nábřeží bez aut ano, ale pořádně

Máme radost, že město šlo do zklidnění Smetanova nábřeží a učinilo tak svůj první krok směrem k rozšiřování prostoru pro chodce a jízdní kola, ke kterým nyní masově přistupují velká města na celém světě, aby omezila šíření nákazy koronavirem i znečištění ovzduší. Škoda jen, že se nejedná o zklidnění rozsáhlejší, které by konečně účinně řešilo celkové dopravní zatížení vnitřní části Prahy.

Navržené opatření považujeme za polovičaté a funkční především pro provozovatele kavárny na nábřeží. Podle názoru našich dopravních odborníků se nadměrná doprava přesouvá pouze o kousek dále. Pokud bude Smetanovo nábřeží uzavřeno jen v úseku od Slavie k FAMU, auta budou moci uzavřenou část objíždět úzkými uličkami Karoliny Světlé a Divadelní a poté pokračovat po nábřeží k Rudolfinu. Tím se nevyřeší problematické místo u Novotného lávky ani zácpy na přechodu u Karlova mostu a odkloněná doprava se navíc přesune do úzkých ulic Starého Města, kam nepatří. Z toho jistě nebudou mít radost místní obyvatelé. V opačném směru zůstane vše beze změn. Co to udělá s Malou Stranou a křižovatkou u Žofína, to se asi necháme překvapit. Zajímavá a důležitá jsou zrušení levých odbočení v křižovatce u Národního divadla, ta pomohou. Celkově se však bude jednat o lokální řešení, při kterém se může problém z jednoho místa přesunout do jiného.

Základním problémem automobilové zátěže centra města a znečištění ovzduší je tranzitní a zbytná doprava. Lidé, kteří tam nebydlí, si zkracují cestu centrem města, protože to je zkrátka možné a stále ještě relativně rychlé. Další tam mají možnost lehce a levně zaparkovat, případné pokuty nikdo nevymáhá. Řešením je omezení průjezdu nerezidentů a dálkového zásobování po obou březích Vltavy, a to v Karmelitské ulici (Malá Strana) a současně v Křížovnické ulici (Smetanovo nábřeží), obojí samozřejmě společně se zneprůjezdněním známých zkratek vnitřním územím Josefova, Starého a Nového Města na pravém břehu Vltavy. Rezidentům a pravidelnému zásobování by zůstala možnost vjet do této oblasti zachována. Uvolní se tím i kapacita pro veřejnou dopravu, která konečně nebude zdržována v kolonách a bude moci jezdit častěji. Dalšími nástroji pro regulaci množství aut je přitlačit na parkovací politiku (rezidentní parkování v modrých zónách jen pro rezidenty a zdražení) včetně zajištění funkčnosti systému vymáhání poplatků (pokut) za nelegální parkování. Mnoho ze jmenovaného je připraveno, stačí sáhnout do šuplíků s půlročním nánosem prachu (nejen z dopravy).

Praho, pojď do toho konečně ve velkém stylu a místní obyvatelé i podnikatelé Ti budou tleskat! Dle reakcí nastal čas!

I vy můžete přispět

Chcete dýchat ve vašem městě čistý vzduch namísto koktejlu zplodin?
A co takhle mít možnost chodit městem pohodlně a bezpečně pěšky?

podpořte nás