SEMINÁŘ: zklidňování dopravy u škol

Přednášející:  

Ing. Květoslav Syrový – dopravní projektant, jednatel společnosti Syrový – dopravní ateliér, s.r.o. V rámci své činnosti klade důraz na udržitelná řešení a řídí se principem, že dopravní infrastruktura je vždy jen součástí veřejného prostoru, nikoliv naopak. Ve spolupráci s organizací Pěšky městem, z. s. se dlouhodobě podílí na realizaci programu Bezpečné cesty do školy na pražských školách. 

Mgr. Blanka Klimešová – místopředsedkyně organizace Pěšky městem, z. s., výzkumnice a koordinátorka projektů Bezpečné cesty do školy a Pěšky do školy. 

Mgr. Jan Haruda – zakladatel společnosti SocGeo – Sociálně geografické studio, politický a kulturní geograf se zaměřením na urbanismus. 

Mgr. Lucie Klicperová a Mgr. Hana Janská – socioložky ze spolku Socionaut, který se věnuje kultivaci a zkoumání veřejného prostoru, zapojování veřejnosti do plánování a tvorby míst, hodnocení realizovaných projektů a vzdělávacím aktivitám. 

Ing. Mgr. Eva Jeníková – krajinářská architektka, spoluzakladatelka atelieru IN-SITE. Působí na Ústavu krajinářské architektury FA ČVUT jako pedagožka a doktorandka a zastupuje Českou asociaci pro krajinářskou architekturu (ČAKA) v IFLA Europe.

Program: 

BLOK I – JAK ZÍSKAT KVALITNÍ VSTUPNÍ DATA 

  • Práce se školami v tématu aktivní mobility – V  úvodním bloku se budeme se věnovat způsobům práce se školní komunitou, důležitosti získání vstupních informací od dětí a rodičů a osvědčeným způsobům, jak se k nim dostat. Představíme výzvu Pěšky do školy jako důležitý krok na cestě k bezpečnějšímu okolí školy. Blanka Klimešová, Pěšky městem, z. s. (20 min.)
  • Dopravní chování rodin s dětmi ve školním věku, překážky a bariéryOrganizace Socionaut v letos zpracovala tři případové studie na téma dopravy dětí do školy. Nezaměřila se jen na kvantitativní data, ale zkoumala i motivy rodičů a pozadí jejich rozhodování.  V této části Vám představíme stručné shrnutí výsledků. Lucie Klicperová a Hana Janská, Socionaut, z. s. (20 min.) 

BLOK II – HLAVNÍ PRINCIPY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY V OKOLÍ ŠKOL 

  • Průvodce zklidňováním dopravy a tvorbou veřejných prostranství v okolí škol – V tomto bloku představíme hlavní principy a východiska při navrhování dopravy u škol. Budeme se věnovat tomu, jak navrhovat opatření v kontextu širšího okolí a dopravních vazeb, s přesahem do urbanismu a krajinářského řešení. Definujeme hlavní problémy a ukážeme vzorová řešení. Zaměříme se i na rychlá nestavební opatření, jako jsou školní ulice a další. Květoslav Syrový, Syrový – dopravní ateliér, s.r.o. (60 min. + diskuze)
  • Kvalitní veřejný prostor před školou – Školní ulice a prostranství před školami jsou přirozenými místy pro pobyt i rozvoj komunitního života. Dopravní řešení v sobě může nést celou řadu dalších funkcí a kvalit. Jedná se o estetické a pobytové vlastnosti místa, vybavenost pro různé skupiny obyvatel, přítomnost stromů a další zeleně pro příjemné mikroklima a celoroční atraktivitu a proměnlivost míst, i chytrou práci s dešťovou vodou. Jejich efektivní skloubení je úkolem pro krajinářskou architekturu. Eva Jeníková, krajinářská architektka (20 min.)

PŘESTÁVKA (20 min.) 

BLOK III – DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ OKOLÍ ŠKOL V PRAXI 

  • Vizualizace nehodovosti v okolí základních škol – Data o nehodovosti představují důležitý podklad v procesu navrhování opatření v okolí škol. V této části si ukážeme praktický nástroj pro vizualizaci nehodovosti v detailu obce. Jan Haruda, SocGeo (15 min.) 
  • Praktická ukázka způsobu práce na příkladu vybraných škol – Jak vypadá navrhování bezpečného okolí škol v praxi? V tomto bloku Vás provedeme celým procesem a představíme konkrétní řešení na příkladu dvou pražských škol. Květoslav Syrový, Syrový – dopravní ateliér, s.r.o. (60 min. + diskuze)

  • Seminář se koná díky podpoře

  • Spolupracujeme