Volby 2025: Zelený kruh navrhuje 20 opatření pro stabilnější Česko

Zelený kruh, asociace ekologických organizací, zveřejnil klíčová témata a řešení, která mohou pomoci zlepšit kvalitu života lidí, stabilizovat venkov i život ve městech, snížit dopady extrémního počasí a posílit soběstačnost Česka. Materiál s názvem Životní prostředí – doporučení pro volby do PS 2025 reaguje na aktuální výzvy spojené s dopady sucha, ztrátou zemědělské půdy, drahými energiemi, úbytkem biodiverzity či přetížením měst dopravou. Zároveň dává konkrétní vodítka, jak přijímat a naplňovat závazky, které vyplývají z evropských i mezinárodních dohod a strategií, ale také z potřeb zajištění energetické, surovinové či potravinové nezávislosti Evropy.

Materiál pokrývá 20 témat a předkládá celkem 92 doporučení. Do přípravy se zapojilo 12 členských organizací Zeleného kruhu. U každého tématu je stručně popsán aktuální problém, jeho širší souvislosti a návrh na řešení, které je realistické, ekonomicky proveditelné a veřejností dobře vnímané.

Kompletní materiál je ke stažení zde.

„Zelený kruh nabízí politickým stranám a hnutím před volbami do Poslanecké sněmovny možnost bližšího seznámení s návrhy a konzultace k jednotlivým opatřením. Naší snahou je podpořit jejich reálné zakotvení do programů a následně i do praxe, aby Česká republika dokázala účinně reagovat na environmentální výzvy současnosti,“ uvedla ředitelka Zeleného kruhu Petra Kolínská.

Společně se spolkem Automat jsme se stali garantem tématu Udržitelná městská mobilita.



Udržitelná městská mobilita

Stručné shrnutí tématu: Vnitrostátní doprava v ČR produkuje 16,1 % emisí CO2ekv. a je po energetice a průmyslu třetím největším zdrojem emisí skleníkových plynů. Osobní automobily se podílejí na celkových emisích z dopravy největší měrou, a to 9,4 %. V ČR každoročně předčasně zemře cca 10 000 obyvatel v důsledku znečištěného ovzduší. Města bojují s nedostatkem prostoru pro lidi, se znečištěním ovzduší, hlukem z dopravy i přehříváním v důsledku klimatických změn. Ministerstva nezohledňují dostatečně udržitelnou městskou dopravu v legislativě, strategiích ani financování. Veřejný prostor a dopravu je přitom zapotřebí transformovat tak, aby města byla ekologicky i ekonomicky udržitelná a mohla efektivně čelit klimatickým změnám.

Proč je téma aktuální: Zatímco v sektoru energetiky a průmyslu emise CO2 klesají, v sektoru dopravy setrvale
rostou. Klimatické závazky státu i měst přitom proklamují proměnu skladby dopravy a navýšení podílu udržitelné a aktivní mobility. Města se potýkají se zahlcením auty v pohybu i v klidu a s problémy s tím souvisejícími zpožďování MHD, zábor prostoru, znečištění ovzduší). Vhodnou odpovědí je diverzifikace dopravy s důrazem na podporu a rozvoj aktivní mobility (chůze a cyklodopravy) v kombinaci s veřejnou dopravou. Transformace městské dopravy je založena na principu „mít každodenní cíle dostupné na krátkou vzdálenost“ a dále pak na promýšlení dopadů staveb z pohledu dopravní zátěže. Druhou součástí je rozvoj infrastruktury pro pěší a cyklisty s důrazem na bezpečnost, souvislost a bezbariérovost.

Doporučení, jak definovat měřitelný závazek:

  • Aktualizujeme a dopracujeme legislativní a strategické dokumenty tak, aby byly chůze a jízda na kole preferovanými nástroji transformace městské dopravy.
  • Vytváření měst krátkých vzdáleností bude jednou z priorit, stejně jako vytvoření fondů pro výstavbu a rozvoj pěší a cyklistické městské infrastruktury.
  • Zasadíme se o stanovení ambiciózních cílů směřujících ke zvýšení podílu pěší, cyklo a veřejné dopravy.
  • Budeme podporovat rozvoj multimodální dopravy propojující aktivní mobilitu spolu s veřejnou městskou a příměstskou dopravou.
  • Přijmeme legislativní a jiná opatření umožňující městům a obcím efektivní ochranu měst před dopady
    tranzitní a vysokoemisní dopravy (aplikace zásady znečišťovatel platí, mýto, nízkoemisní zóny atp.)
  • Přijmeme legislativní a jiná opatření za účelem regulace dopravy v případě nepříznivých klimatických
    podmínek nebo jiných krizových situací (např. monitoring emisí, řešení překračování emisních limitů, smogových situací).
  • Zařadíme podporu chůze a cyklodopravy, včetně rozvoje infrastruktury, do podporovaných oblastí v
    rámci kohezních fondů 28+.
  • Učiníme veškeré kroky k rychlému schválení aktualizace, resp. k implementaci klimatických politik,
    včetně systému ETS2, a zařadíme udržitelnou městskou mobilitu do podporovaných oblastí.

Širší kontext, odůvodnění, odkaz na externí zdroje:

Zelená dohoda pro Evropu, Klimatický zákon, Sociální klimatický fondDoporučení Evropské komise pro městskou mobilitu, Evropské prohlášení o cyklistice, Směrnice o energetické náročnosti budov, Dopravní politika české republiky pro období 2021–2027 s výhledem do roku 2050 a na ni navázaná Koncepce městské a aktivní mobility pro období 2021–2030.

Kontakt na garanty tématu:

Petra Syrová, Pěšky městem, z. s., petra.syrova@peskymestem.cz;
Michal Kalina, Automat, z. s., michal.kalina@auto-mat.cz

I vy můžete přispět

Chcete dýchat ve vašem městě čistý vzduch namísto koktejlu zplodin?
A co takhle mít možnost chodit městem pohodlně a bezpečně pěšky?

Podpořte nás