Udržitelně do škol – výzkum
Dlouhodobě se věnujeme sledování dopravy u škol. Spolupracujeme s odborníky a shomažďujeme relevantní informace pro všechny, kdo chtějí v okolí škol vytvořit bezpečné a přívětivé prostředí a povzbudit děti i rodiče k tomu, aby cestu do školy využili jako příjemnou procházku nebo projížďku na kole či koloběžce.

Klíčové faktory pro volbu způsobu dopravy

BEZPEČÍ
Jakýkoliv kritický moment na cestě z domu do školy snižuje motivaci rodičů pustit děti samotné, jít s nimi pěšky nebo jet na kole či koloběžce. Důležitá je celá cesta.
- 75 % rodičů by uvítalo u škol bezpečnější cesty pro chodce
- 51 % rodičů se vyslovila pro větší zklidnění dopravy u školy

VZDÁLENOST
Optimální vzdálenost pro pěší dopravu je do 1 km. Děti, které bydlí do 5 km mohou využít jízdu na kole nebo na koloběžce, pokud mají k dispozici bezpečnou infrastrukturu a možnost uschování kola ve škole. Pro děti z větších vzdáleností je zásadní komfortní nabídka veřejné dopravy.
- 73 % rodičů postrádá u školy možnost bezpečného odložení kola nebo koloběžky
- 23 % dětí by chtělo jezdit do školy na koloběžce, 12 % na kole; momentálně podíl cyklistické dopravy do škol nepřesahuje 1 %

VÝHODNOST, POHODLÍ A ZVYK
Nějčastější důvod, který rodiče uvádí pro dovážení dětí ke škole autem, je rodinná logistika, kdy rodič pokračuje autem dál do práce. Tomu odpovídá i to, že průměrně 1/3 dětí, které ráno jedou autem, jde odpoledne pěšky vebo jede veřejnou dopravou. Prostředí v okolí škol by mělo být dostatečně komfortní a motivující, aby aktivní doprava byla pohodlnou volbou. Nabídku parkování pro rodiče a návštěvy je lepší umístit mimo hlavní předprostor školy.
- 55 % rodičů vozí děti do školy autem protože to mají cestou do práce
- 1/3 dětí, které ráno jedou autem, se odpoledne dopravuje pěšky nebo veřejnou dopravou

NABÍDKA
Rodiče často uvádí, že jinak než autem se děti do školy nedostanou, Obzvláště pro děti, které bydlí dál od školy, je zásadní dobrá dostupnost veřejnou dopravou, která zahrnuje:
- přímé spojení bez bez nutnosti přestupvat,
- návaznost na začátek i konec vyučování,
- dobrou dostupnost zastávek.
Závěry průzkumu Udržitelně do škol 2023 a 2024. Podrobné zprávy z výzkumu naleznete zde.
Prezentace kvalitativního průzkumu (Socionaut, 2024)