V městské části Kolovraty se připravuje výstavba nové devítileté základní školy Měsíčková, která má pojmout až 510 žáků. Tento projekt má za cíl řešit dlouholeté problémy s nedostatečnými vzdělávacími kapacitami. Z debat na sociálních sítích nicméně vyplývá, že část veřejnosti není spokojena s řešením okolí školy, zejména v oblasti dopravy. Připravili jsme proto několik konkrétních doporučení, jak situaci před školou zlepšit.
Dopravní infrastruktura v okolí škol
V posledních letech vznikají zajímavé projekty nových školních budov, ale méně pozornosti je věnováno vztahům těchto budov s širším okolím. Dopravní infrastrukturu v okolí škol je proto potřeba pečlivě plánovat, a to s ohledem na specifické potřeby a možnosti dětí, které jsou zde hlavními uživateli. Základním pilířem pro větší bezpečnost je zklidnění automobilové dopravy, eliminace kolizních a potenciálně rizikových míst a preference pěších či cyklistů. Zvýšení dopravní bezpečnosti v okolí škol je prioritou mnoha měst a obcí, protože školy jsou jediné budovy, kam se každý všední den během krátkého časového úseku dopravují stovky osob, zejména dětí.
Naše zkušenosti a doporučení
Ve spolupráci s ODO MHMP jsme za posledních 20 let pomohli více než 80 pražským školám zvýšit bezpečnost v jejich okolí a podpořit aktivní dopravu dětí do škol. Jsme členy poradního orgánu Rady hl. m. Prahy – Komise pro pěší a bezbariérovost a pořádáme vzdělávací semináře a konference. Pro potřeby veřejné správy a odborníků jsme vytvořili Průvodce zklidňováním dopravy a veřejných prostranství v okolí škol. Na základě našich zkušeností jsme již upozornili místní zastupitele na některé nedostatky projektu nové ZŠ Měsíčková.
Předpokládané dopady současného řešení
- Uspořádání prostoru: Mezi budovou školy a hřištěm je navrhováno parkoviště a průjezdná komunikace, což vytváří fyzickou i mentální bariéru.
- Výhledově průjezdná komunikace kolem školy je velmi nevhodné řešení z důvodu přivádění místního tranzitu do toho nejméně vhodného místa.
- Parkoviště je nově řešeno jako zpevněná plocha nekrytá zelení, mikroklimaticky nepřívětivá a svým uspořádáním ryze dopravního charakteru.
- Pouhý chodník rozšířený v nároží je jako školní předprostor nedostatečný. Není zde žádné přívětivé a dostatečně velké prostranství, kde budou rodiče čekat na děti. Chybí zeleň a mobiliář. Současně se jedná o evakuační bod a místo určené pro shromažďování dětí.
- Ze záměru není patrné jakékoliv chráněné parkování pro kola a koloběžky pro dlouhodobé účely (po dobu vyučování i pro sportovce na hřišti). Stojany typu U pro tyto účely neobstojí.
- Nedostatečné zklidnění provozu: Křižovatka zůstává rozlehlá a šířka profilu vozovky je nevhodná pro zónu 30. Místa pro přecházení a u přechodů jsou nepřehledná a nebezpečná.
- Nedostatečné prostory pro rodiče a děti: Chybí přívětivé prostranství, zeleň a mobiliář pro čekání rodičů na děti.
Doporučujeme přehodnotit návrh veřejného prostranství a dopravního řešení nové ZŠ Měsíčková, aby odpovídal Metodice pro zadávání projektů ZŠ schválené tiskem R-51961 RHMP. Konkrétní doporučení jsme již zaslali zastupitelům MČ Praha-Kolovraty.